Harold Garfinkel Archiv

Digitale Erschließung des Garfinkel-Nachlasses

Das Forschungsprojekt wird das Archiv des Begründers der Praxeologie in digitaler Form zur Verfügung stellen. Schon zu Lebzeiten Harold Garfinkels (1917–2011) war sein Archiv ein Mythos, da es in seiner netzwerkartigen und zugleich sequentiellen Organisationsstruktur den wissenschaftlichen Anspruch der Praxeologie dokumentierte und bis heute eine wichtige Ressource für Gegenwartsforschung geblieben ist.

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Google AR Demo 2018

The mobile place: A digital investigation

Keynote by Tristan Thielmann, Geomedia International Conference, Karlstad, Sweden, 7-10 May 2019

Today, the quiddity of what can be called a „digital place“ is interpreted by distributed software applications. This locational and situational understanding arises from how smart devices, above all smartphones, see the world based on their sensory perception. It corresponds to the classical understanding of place that was already described in 1977 by the influential geographer, Yi-Fu Tuan, who argued, “place is pause; each pause in movement makes it possible for location to be transformed into place.“ According to this, space allows movement, while meaning is given to places by resting, stopping and movement dropping off. This kind of understanding of place has become the focus of geomedia studies through the observation and description of mobile digital media practices, with the help of Augmented Reality, among other aids.

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Radar Abb 3

Über das Denken in Ko-Operationsketten. Arbeiten am Luftlagebild

von Christoph Borbach und Tristan Thielmann

Der Aufsatz untersucht im Rahmen einer historischen Rekonstruktion die radargestützte Medienpraxis zu Beginn der 1940er Jahre am Fallbeispiel zweier Daten-Infrastrukturen. Untersucht wird die ko-operative Her- und Darstellung eines zentralisierten Luftlagebildes in britischen und deutschen „Operations Rooms“ und ihre materiale Bedingung, geleitet von der Frage, ob sich die mediale Praxis auf bestimmte Operativitäten reduzieren lässt.

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Different-Eyes-Website-Header

different eyes: a drone art exhibition

18. – 30. September 2018

Die Ausstellung »different eyes | a drone art exhibition« thematisiert die spezielle Verbindung von Drohnen und Kunst. Zwischen Intimität, Konsumkritik und Science Fiction zeigt die Ausstellung, wie Künstler und Künstlerinnen Drohnen adaptieren, modulieren und transformieren. Die zehn internationalen und nationalen Künstlerpositionen erzeugen Gegenerzählungen, Momente des Widerstands und alternative Bildwelten.

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A horse rears in a crowd during the traditional San Juan (Saint John) festival in the town of Ciutadella, on the Balearic Island of Menorca on the eve of Saint John's day on June 23, 2015. During the island’s San Juan festival, held each year on June 23 and 24, Minorcan race horses gallop and prance on their hind legs through the streets of Ciutadella to honor of the town’s patron saint. As the "caixers" (horse riders) ride together in a parade, spectators attempt to pat the horses’ chests to get good luck.  AFP PHOTO / JAIME REINA

Media in the Wild

Annual Conference of the Collaborative Research Center Media of Cooperation, University of Siegen, 25-26 September 2018

We are currently faced with a new generation of media: ‘sensor media’ are taking control across a broad spectrum of our society and societal discourses. The promise of a more general ‘digital sensibility’ is associated with smart environments, social robots, augmented reality, 4D printing, and tactile-visual intersensoriality. As a result, black boxes break and are torn asunder and anthropometric scaling parameters of the media and social sciences come into play. Since Ed Hutchins famous book ‘Cognition in the Wild’, distributed agency is expanding and is no longer limited to human activity. Media also adapt themselves to their natural surroundings under digital conditions. However, there is a big chasm between the ambition of media studies to explain the sensitivities of a digital culture and the scientific practices of everyday digital life.

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In this picture made available Thursday, July 9, 2015, lamps illuminate the path of the first ascent on the Matterhorn mountain, in Zermatt, Switzerland, late Wednesday, July 8, 2015. On the 14th of July, Zermatt celebrates 150 years since the first ascent of the Matterhorn mountain 4,478 metres above sea level. (Jean-Christophe Bott/Keystone via AP)

Medienpraktiken erforschen: Ein Vorstoß

Vortrag von Tristan Thielmann an der Graduate School of the Arts, Universität Bern, 15. Mai 2018

Gegenwärtig scheint die Praxistheorie im Gewandt einer Theorie der neuen Medien – nicht zuletzt weil sich jedwede Form von Praxis in einer Medienpraxis aufzulösen scheint. Der Vortrag möchte daher die Möglichkeitsbedingungen einer Medienpraxistheorie – einer Praxistheorie digitaler Medien – vorzeichnen.


Medienmethodologie: Eine Invitation

Workshop mit Tristan Thielmann an der Graduate School of the Arts, Universität Bern, 16. Mai 2018

Unter Einbeziehung verschiedener Erkenntnisse und Verfahren aus der Design-, Ethno- und Technomethodologie, der historischen Ethnographie, der Human-Computer Interaction, der Medientheorie und Akteur-Netzwerk-Theorie versteht sich die Medienmethodologie als Beitrag zur Methodenentwicklung. Im Rahmen dieses Workshops lernen wir, wie historische und neue Medien und Medienpraktiken mit adäquaten Methoden untersucht werden können.

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Abb3_bearbeitet

Augmented reality navigation around 1900: Heroic studies on the face of the earth by bicyclists and motorists

Presentation by Tristan Thielmann at the History of Navigation Conference, National Maritime Museum, Greenwich, London, 24–25 May 2018

At the end of the 19th Century, the bicycle is a medium of land development, connection, sensing and routing. This presentation demonstrates this based on the League of American Wheelmen bulletins that were published between 1880 and 1901. The enquiry shows that the bicycle constitutes a rural geomedia since the first cyclists regarded themselves as land surveyors. Furthermore, the bicycle, as a vehicle that is connected to an individual, links the starting and end points of a route – without stops on the way and without changing vehicles. This continuity of movement is a highly essential property of the medium ‘bicycle’.

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Members of a group called "Planking Thailand" make a cross formation, to urge people to vote, a day before advance voting commences in Bangkok June 25, 2011. Thailand will hold a general election on July 3, a potentially volatile poll after more than five years of sometimes bloody political conflict. Planking, the fad of lying face down stiff in often bizarre places for a photo op, has become a global craze.   REUTERS/Chaiwat Subprasom (THAILAND - Tags: POLITICS ELECTIONS ODDLY SOCIETY) - RTR2O2VY

Buch: Kollaboration

Kollaboration. Beiträge zu Medientheorie und Kulturgeschichte der Zusammenarbeit

Praktiken der Kollaboration kennzeichnen die Digital- und Netzkultur. Der Band beleuchtet sie im historischen Vergleich von Diskursen, Semantiken und Kontexten der Zusammenarbeit seit dem 18. Jahrhundert.

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Garfinkel Tabelle

Methodological Adequacy

International Conference Harold Garfinkel’s Studies in Ethnomethodology – Fifty Years After, Universität Konstanz, 26.-28. Oktober 2017

Dieser Vortrag von Andrea Ploder und Tristan Thielmann zum doppelten Jubiläum „50 Jahre Studies in Ethnomethodology – 100 Jahre Harold Garfinkel“ geht auf die Entstehungsgeschichte und aktuelle Relevanz von Kapitel 7 der Studies in Ethnomethodology ein.
Das sogenannte Adequacy Paper ist das erste Ergebnis der Clinic Study. Es war von Harold Garfinkel als Einstiegsbeitrag und methodischer Grundlagentext für ein Buch zu Six Studies of Suitability for Outpatient Psychiatric Treatment konzipiert. Aus unserer Sicht bietet dieses Kapitel ein bislang unerschlossenes Potenzial zur Erschließung einer zentralen Dimension von Garfinkels Werk: einer Soziologie der Soziologie mit methodenkritischer Stoßrichtung.

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