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Spiel|Formen Heft 1: Anfänge

Veröffentlichung der Siegener GamesCoop

Anfänge sind Strukturmerkmale, und als solche verstanden gestattet ihre Analyse auf unterschiedlichsten Ebenen Erkenntnisse und Einblicke in die Funktionsweise von Spielen, von Spielkultur und nicht zuletzt von der Wissenschaft derselben.

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cover navigationen

Navigationenausgabe SPIEL | MATERIAL

Veröffentlichung der Siegener GamesCoop

Spiele finden weder im luftleeren Raum einer als immateriell angenommenen Virtualität statt, noch innerhalb von Zauberkreisen, die klar von den sie umgebenden Produktions- und Lebensverhältnissen zu trennen sind. Wie aber sehen die materiellen Bedingungen aus, unter denen sie hergestellt, genutzt und in weitere Professionalisierungs- und Verwertungskontexte integriert werden?

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Figure: Auto pilot mock-up discussed in „The History of Gulfport Field

Recent book publication: The History of Gulfport Field 1942

by Harold Garfinkel

This volume makes available for the first time an unpublished report of wartime research, titled „The History of Gulfport Field 1942“, written by Harold Garfinkel, for the US Army Air Forces (AAF) in 1943. The report has both historical and sociological significance. It has value as a historical document that presents in great detail how AAF personnel involved in training aircraft mechanics at one site (Gulfport Field, Mississippi) managed to contend with the rapid construction and deployment of training necessitated by World War II, with its accompanying shortages of material and experienced trainers, and surpluses of persons to be trained.

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Harold Garfinkel Archiv

Digitale Erschließung des Garfinkel-Nachlasses

Das Forschungsprojekt wird das Archiv des Begründers der Praxeologie in digitaler Form zur Verfügung stellen. Schon zu Lebzeiten Harold Garfinkels (1917–2011) war sein Archiv ein Mythos, da es in seiner netzwerkartigen und zugleich sequentiellen Organisationsstruktur den wissenschaftlichen Anspruch der Praxeologie dokumentierte und bis heute eine wichtige Ressource für Gegenwartsforschung geblieben ist.

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Google AR Demo 2018

The mobile place: A digital investigation

Keynote by Tristan Thielmann, Geomedia International Conference, Karlstad, Sweden, 7-10 May 2019

Today, the quiddity of what can be called a „digital place“ is interpreted by distributed software applications. This locational and situational understanding arises from how smart devices, above all smartphones, see the world based on their sensory perception. It corresponds to the classical understanding of place that was already described in 1977 by the influential geographer, Yi-Fu Tuan, who argued, “place is pause; each pause in movement makes it possible for location to be transformed into place.“ According to this, space allows movement, while meaning is given to places by resting, stopping and movement dropping off. This kind of understanding of place has become the focus of geomedia studies through the observation and description of mobile digital media practices, with the help of Augmented Reality, among other aids.

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Radar Abb 3

Über das Denken in Ko-Operationsketten. Arbeiten am Luftlagebild

von Christoph Borbach und Tristan Thielmann

Der Aufsatz untersucht im Rahmen einer historischen Rekonstruktion die radargestützte Medienpraxis zu Beginn der 1940er Jahre am Fallbeispiel zweier Daten-Infrastrukturen. Untersucht wird die ko-operative Her- und Darstellung eines zentralisierten Luftlagebildes in britischen und deutschen „Operations Rooms“ und ihre materiale Bedingung, geleitet von der Frage, ob sich die mediale Praxis auf bestimmte Operativitäten reduzieren lässt.

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Different-Eyes-Website-Header

different eyes: a drone art exhibition

18. – 30. September 2018

Die Ausstellung »different eyes | a drone art exhibition« thematisiert die spezielle Verbindung von Drohnen und Kunst. Zwischen Intimität, Konsumkritik und Science Fiction zeigt die Ausstellung, wie Künstler und Künstlerinnen Drohnen adaptieren, modulieren und transformieren. Die zehn internationalen und nationalen Künstlerpositionen erzeugen Gegenerzählungen, Momente des Widerstands und alternative Bildwelten.

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A horse rears in a crowd during the traditional San Juan (Saint John) festival in the town of Ciutadella, on the Balearic Island of Menorca on the eve of Saint John's day on June 23, 2015. During the island’s San Juan festival, held each year on June 23 and 24, Minorcan race horses gallop and prance on their hind legs through the streets of Ciutadella to honor of the town’s patron saint. As the "caixers" (horse riders) ride together in a parade, spectators attempt to pat the horses’ chests to get good luck.  AFP PHOTO / JAIME REINA

Media in the Wild

Annual Conference of the Collaborative Research Center Media of Cooperation, University of Siegen, 25-26 September 2018

We are currently faced with a new generation of media: ‘sensor media’ are taking control across a broad spectrum of our society and societal discourses. The promise of a more general ‘digital sensibility’ is associated with smart environments, social robots, augmented reality, 4D printing, and tactile-visual intersensoriality. As a result, black boxes break and are torn asunder and anthropometric scaling parameters of the media and social sciences come into play. Since Ed Hutchins famous book ‘Cognition in the Wild’, distributed agency is expanding and is no longer limited to human activity. Media also adapt themselves to their natural surroundings under digital conditions. However, there is a big chasm between the ambition of media studies to explain the sensitivities of a digital culture and the scientific practices of everyday digital life.

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In this picture made available Thursday, July 9, 2015, lamps illuminate the path of the first ascent on the Matterhorn mountain, in Zermatt, Switzerland, late Wednesday, July 8, 2015. On the 14th of July, Zermatt celebrates 150 years since the first ascent of the Matterhorn mountain 4,478 metres above sea level. (Jean-Christophe Bott/Keystone via AP)

Medienpraktiken erforschen: Ein Vorstoß

Vortrag von Tristan Thielmann an der Graduate School of the Arts, Universität Bern, 15. Mai 2018

Gegenwärtig scheint die Praxistheorie im Gewandt einer Theorie der neuen Medien – nicht zuletzt weil sich jedwede Form von Praxis in einer Medienpraxis aufzulösen scheint. Der Vortrag möchte daher die Möglichkeitsbedingungen einer Medienpraxistheorie – einer Praxistheorie digitaler Medien – vorzeichnen.


Medienmethodologie: Eine Invitation

Workshop mit Tristan Thielmann an der Graduate School of the Arts, Universität Bern, 16. Mai 2018

Unter Einbeziehung verschiedener Erkenntnisse und Verfahren aus der Design-, Ethno- und Technomethodologie, der historischen Ethnographie, der Human-Computer Interaction, der Medientheorie und Akteur-Netzwerk-Theorie versteht sich die Medienmethodologie als Beitrag zur Methodenentwicklung. Im Rahmen dieses Workshops lernen wir, wie historische und neue Medien und Medienpraktiken mit adäquaten Methoden untersucht werden können.

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